VTA designar och tillverkar olika slags påbyggnader och tilläggsutrustning för lastbilar för att uppfylla kundernas specialbehov. Dessutom utför vi axelavståndsändringar (förlängningar och förkortningar) på lastbilar. VTA har av LRQA beviljats ISO9001-certifikat för sitt kvalitetsstyrningssystem.
Ramförstärkningar
VTA tillverkar bl.a. Volvo- och Scania-ramkonstruktioner för lyftkransmonteringar på över 40tm. För montering av främre stödben förstärks rambalkarna under hytten med U-förstärkningar på ramens utsida, varvid den största tillåtna belastningen är 20 ton per stödben vid användning av två stödben eller 30 ton per en stödben framför hytten. Från hyttens baksida bakåt förstärks ramen vanligen på utsidan med L-förstärkningar som fortsätter ända till de bakre stödbenen.
VTA designar och monterar hjälprams- och flakkonstruktioner för montering av Palfinger-lyftkranar på 2tm…150tm. Palfinger-kranarna importeras av VTA. Flakkonstruktioner finns för transport av båtar, containrar och växelflak.
En bil med boggidrift kan göras smidigare och bättre på att ta sig fram genom att flytta vikt från den bakersta drivaxeln till den främre. VTA-axeltrycksfördelare finns tillgängliga för Volvo, Renault, Scania och Iveco både för axeldrivna och navdrivna axlar.
VTA designar och monterar dragutrustning för tungdragare. Till utrustningen hör bl.a. bränsle- och hydraultankar samt lådhyllor som monteras bakom hytten. Dessutom finns det tillgängligt vändskivor som kan lyftas och flyttas hydrauliskt.
Hydr. flyttbar och lyftbar vändskiva
VTA tillverkar vändskivor som är hydrauliskt flyttbara (ung. 450mm) i längdled och (ung. 450mm) lyftbara.
Bränsle- och hydraultankar bakom hytten
VTA tillverkar bränsle- och hydraultankar för montering bakom hytten på ramen, med beaktning av tungdragarnas specialkrav.Bränsletankens max. volym t.ex. 810L och hydraultankens t.ex. 170L.
Hyllkonstruktioner bakom hytten
VTA monterar hyllkonstruktioner bakom hytten på ramen, med beaktande av tungdragarnas specialkrav.