VTA-Axlar

VTA kan montera blad- eller luftfjädrad tilläggsaxlar med trum- eller skivbromsaxlar på en luft- eller bladfjädrad grundbil. Däckdimension kan vara från 17,5″ till 22,5″ med singel- eller dubbelhjul.

Styrningssystem av tilläggsaxeln kan vara en icke-styrande, mekaniskt eller elhydrauliskt styrd. Den extra axeln är vanligen luftfjädrad och lyftbar. Max. axeltryck för den extra axeln är från 5,4 till13 ton beroende på konstruktionen. VTA Tekniikka Oy har fått kvalitetscertifikat ISO 9001:2008 som har godkänts av LRQA (den 2 oktober 2008).

3-aXLADE

En 2-axlad basbil kan ombyggas till en 3-axlad genom att lägga till en icke-styrande, mekaniskt styrd eller elhydrauliskt styrd extra axel framför eller bakom drivaxeln. Den extra axeln är vanligen luftfjädrad och lyftbar.

4-AXLADE

En 3-axlad basbil kan byggas om till en 4-axlad genom att lägga till en mekaniskt styrd 2. framaxel bakom framaxeln. På motsvarande sätt kan en extra icke-styrande, mekaniskt eller elhydrauliskt styrd bakaxel monteras framför eller bakom drivaxeln. Den extra axeln är vanligen luftfjädrad och lyftbar. Max. axeltryck för den extra axeln är 8…13 ton beroende på konstruktionen.

5-aXLADE

Det finns två basversioner av 5-axlade bilar
— 1.+ 2. + 3. axlarna är styrande
— 1.+ 2. + 5. axlarna är styrande
-En 3- eller 4-axlad basbil kan byggas om till en 5-axlad genom att lägga till en mekaniskt styrd 2. framaxel bakom framaxeln. På motsvarande sätt kan en extra icke-styrande, mekaniskt eller elhydrauliskt styrd bakaxel monteras framför eller bakom drivaxeln. Den extra axeln är vanligen luftfjädrad och lyftbar. Max axeltryck för den extra axeln är 8…13 ton beroende på konstruktionen.

6-aXLADE

En 4-axlad basbil 8×4 eller 8×6 kan byggas om till en 6-axlad genom att lägga till två elhydrauliskt styrda extra axlar framför och bakom drivaxeln. Den extra axeln är vanligen luftfjädrad och lyftbar. Max. axeltryck för de extra axlarna är 8…13 ton beroende på konstruktionen.