5-akslade – Svenska

5-aXLADE

Det finns två basversioner av 5-axlade bilar
— 1.+ 2. + 3. axlarna är styrande
— 1.+ 2. + 5. axlarna är styrande
-En 3- eller 4-axlad basbil kan byggas om till en 5-axlad genom att lägga till en mekaniskt styrd 2. framaxel bakom framaxeln. På motsvarande sätt kan en extra icke-styrande, mekaniskt eller elhydrauliskt styrd bakaxel monteras framför eller bakom drivaxeln. Den extra axeln är vanligen luftfjädrad och lyftbar. Max axeltryck för den extra axeln är 8…13 ton beroende på konstruktionen.

VTA5311.1x, styrande 1.+2.+3.axel (8x4->10x4)

Produktnummer: VTA5311.1x

En 8×4 (2+2) basbil byggs om till en 10×4 genom att lägga till en axel. Mekaniskt styrd lyftbar luftfjädrad 22,5″ axel för 8×4 (2+2) basbil, monteras framför luft- eller bladfjädrad 1370mm drivaxel.

Monteras framför luft- eller bladfjädrad bakaxel på 300mm ram av höjden CHH-STD. Används på bl.a. grusbilar, dumpers, betongbilar osv. Axelalternativ 9 tons Volvo FA-LOW-axel med enkelhjul och skiv- eller trumbroms. Bränsle- och AdBlue-tanken skall placeras på ramens högra sida. Det fria utrymmet axeln kräver är 1970mm från drivaxelns mittpunkt framåt då boggins axelavstånd är 1370mm. Axelns lyftanordning överskrider ramens övre yta med 60…90mm (beroende på drivaxeln). Som alternativ finns även att få en ledad lyftanordning som alltid är under ramen (-40mm) men fyller utrymmet för en 2-rörs mittmonterad tipp. VTA5311.1S har skivbromsar och VTA5311.1T trumbromsar.

VTA5311.2x, styrande 1.+2.+3.axel (6x4->10x4)

Produktnummer: VTA5311.2x

En 6×4 basbil byggs om till en 10×4 genom att lägga till två axlar. Mekaniskt styrd lyftbar luftfjädrad 22,5″ axel 1990…2590mm bakom framaxeln och mekaniskt styrd lyftbar luftfjädrad 22,5″ axel framför luft- eller bladfjädrad 1370mm drivaxel. En sådan bil kan även byggas av en 8×4 (2+2) bil genom omändring.

Monteras på luft- eller bladfjädrat botten på 300mm ram av höjden CHH-STD och -MED. Används på bl.a. grusbilar, dumpers, betongbilar osv. Axelalternativ 8 eller 9 tons Volvo FA-LOW-axel med enkelhjul och skiv- eller trumbroms. Bränsle- och AdBlue-tanken skall placeras på ramens högra sida. Det fria utrymmet 3.axeln kräver är 1970mm från drivaxelns mittpunkt framåt då boggiaxelns avstånd är 1370mm. Axelns lyftanordning överskrider ramens övre yta med 60…90mm (beroende på drivaxeln). Som alternativ finns även att få en ledad lyftanordning som alltid är under ramen (-40mm) men fyller utrymmet för en 2-rörs mittmonterad tipp. VTA5311.2S har skivbromsar och VTA5311.2T trumbromsar.

VTA5312.1EHx och .2EHx, styrande 1.+2.+3.axel (6x4,8x4->10x4), 2x19,5"

Produktnummer: VTA5312.1EHT

En 6×4 basbil byggs om till en VTA5312.2EHx-10×4 genom att lägga till två axlar. Mekaniskt styrd lyftbar luftf- eller bladjädrad 22,5″ axel 1990…2590mm bakom framaxeln och e.hydrauliskt styrd lyftbar luftfjädrad 19,5″ dubbelhjulaxel framför luft- eller bladfjädrad drivaxel. En 8×4 (2+2) basbil byggs om till en VTA5312.1EHx-10×4 genom att lägga till en axel. Elhydrauliskt styrd lyftbar luftfjädrad 19,5″ dubbelhjulaxel för 8×4 (2+2) basbil, monteras framför luft- eller bladfjädrad drivaxel.

Monteras framför luft- eller bladfjädrad bakaxel på 300mm ram av höjden CHH-STD. Används på bilar för transport av extra tunga vikter t.ex. tungdragare och gruvbilar osv. på vilka man vill hålla ramens sida och botten fria för påbyggnad. Axeln är en 13 tons BPW-dubbelhjulaxel med trumbromsar. Bränsle- och AdBlue-tanken kan placeras fritt på ramens vänstra eller högra sida, men det fria utrymmet som axeln kräver är 1970mm från drivaxelns mittpunkt framåt då boggins axelavstånd är 1300mm. Axelns lyftanordning överskrider inte ramens övre yta.

VTA5411.1EHx och Hx, styrande 1.+2.+5.axel (8x4->10x4)

Produktnummer: VTA5411.1EHx

En 8×4 (2+2) basbil byggs om till en 10×4 genom att lägga till en axel. Hydrauliskt styrd lyftbar luftfjädrad 22,5″ axel, monteras bakom luft- eller bladfjädrad drivaxel. Fjäderbälgarna är placerade på rambalkarnas sidor.

Monteras bakom luft- eller bladfjädrad bakaxel på 300mm ramar av höjden CHH-STD och -MED. Används på bl.a. grusbilar, dumpers, asfaltbilar osv. Axeln är en 9 tons Volvo FA-HIGH skiv- eller trumbromsaxel. Lyftbälgen är monterad mellan rambalkarna och den överskrider inte ramens övre yta. Axelns konstruktion hamnar endast ungefär 420mm bakom axelns mittpunkt, vilket möjliggör ett kort baköverhäng. Bakytan på Volvos dragbalk kan monteras minst 450mm bakom mittpunkten på VTA-axeln. Axelns styva fjäderupphängning kräver inte krängningshämmare i normalt bruk, men en sådan kan monteras som tilläggsutrustning bakom axelkonstruktionen och den rekommenderas på bilar som ska sprida sand. Obs: hämmaren utökar baköverhänget till 625mm, RFL-måttet måste vara minst 3335. Hämmarens markfrigång är ung. 500mm och under axelbalken ung. 300mm, så den är lämplig även på kassettbilar. Delar som lätt skadas såsom styrcylindern är placerade framför axeln.
Styrsystemet på VTA5411.1Hx har sedan år 2000 varit en hydraulisk styrning tillverkad av ZF och som kan gå på tvären vid backning. VTA5411.1HS har skivbromsar och VTA5411.1HT trumbromsar, båda är utrustade med ett äldre hydrauliskt ZF-servocom RAS-styrsystem.
Det nya elhydrauliska styrsystemet VTA5411.1EHx gör bilen smidigare och bakaxeln går inte på tvären ens i svåra förhållanden. VTA5411.1EHS har skivbromsar och VTA5411.1EHT trumbromsar, styrsystemet är ett elhydrauliskt ME-styrsystem. På båda axlarna är delar som lätt skadas såsom styrcylindern placerade framför axeln.

VTA5411.2x, styrande 1.+2.+5.axel (6x4->10x4)

Produktnummer: VTA5411.2EHx

En 6×4 basbil byggs om till en 10×4 genom att lägga till två axlar. Mekaniskt styrd lyftbar luftfjädrad 22,5″ axel 1990…2590mm bakom framaxeln och hydrauliskt styrd lyftbar luftfjädrad 22,5″ axel bakom luft- eller bladfjädrad drivaxel. En sådan bil kan även byggas av en 8×4 (2+2) bil genom omändring.

Monteras på luft- eller bladfjädrat botten på 300mm ram av höjden CHH-STD och -MED. Används på bl.a. grusbilar, dumpers, betongbilar osv. Axelalternativ 8 eller 9 tons Volvo FA-LOW-axel med enkelhjul och skiv- eller trumbroms. Bränsle- och AdBlue-tanken skall placeras på ramens högra sida. 2.axelns lyftanordning går 60…90mm över ramens övre yta (beroende på drivaxeln). Som alternativ finns även att få en ledförsedd lyftanordning som alltid är under ramen (-40mm).
VTA5411.2HS har skivbromsar och VTA5411.2HT trumbromsar, 5.axelns  styrsystem är hydrauliska ZF-servocom RAS.
VTA5411.2EHS har skivbromsar och VTA5411.2EHT trumbromsar, 5.axelns styrsystem är ett elhydrauliskt ME-styrsystem.

VTA5412.1EHx ja .2EHx, styrande 1.+2.+5.axeln (6x4,8x4->10x4), 2x19.5"

Produktnummer: VTA5412.1EHT

En 6×4 basbil byggs om till en VTA5412.2EHx-10×4 genom att lägga till två axlar. Mekaniskt styrd lyftbar luftfjädrad 22,5″ axel 1990…2590mm bakom framaxeln och hydrauliskt styrd lyftbar luftfjädrad 19,5″ dubbelhjulaxel bakom luft- eller bladfjädrad drivaxel. En sådan bil VTA5412.1EHx kan även byggas av en 8×4 (2+2) bil genom omändring.

Monteras på luft- eller bladfjädrat botten på 300mm ram av höjden CHH-STD och -MED. Används på bl.a. tungdragare, dumpers, betongpumpbilar osv. Axelalternativ 8 eller 9 tons Volvo FA-LOW-axel med enkelhjul och skiv- eller trumbroms. Bränsle- och AdBlue-tanken skall placeras på ramens högra sida. 2.axelns lyftanordning går 60…90mm över ramens övre yta (beroende på drivaxeln). Som alternativ finns även att få en ledförsedd lyftanordning som alltid är under ramen (-40mm).
VTA5412.2EHS har skivbromsar och VTA5411.2EHT trumbromsar men 5.axeln är med trumbromsar. 5.axelns styrsystem är ett elhydrauliskt ME-styrsystem. 5. Axelns konstruktion hamnar endast ungefär 590mm bakom axelns mittpunkt. Volvos RFL-mått måste vara minst 3330mm då boggiavståndet är 1330mm. 5.Axelns markfrigång är ungefär 190 mm under fjäderarmarna då axeln är nedfälld. Delar som lätt skadas såsom styrcylindern är placerade upp framför axeln.