6-akslade – Svenska

6-aXLADE

En 4-axlad basbil 8×4 eller 8×6 kan byggas om till en 6-axlad genom att lägga till två elhydrauliskt styrda extra axlar framför och bakom drivaxeln. Den extra axeln är vanligen luftfjädrad och lyftbar. Max. axeltryck för de extra axlarna är 8…13 ton beroende på konstruktionen.

VTA6511.2EHx, styrande 1.+2.+3+6.axel (8x6->12x6)

Produktnummer: VTA6511.2EHx

En 8×6 (2+2) basbil byggs om till en 12×6 genom att lägga till två axlar. Elhydrauliskt styrd lyftbar luftfjädrad 22,5″ axel, monteras framför 1370mm drivaxel, och elhydrauliskt styrd lyftbar luftfjädrad 22,5″ axel, monteras bakom luft- eller bladfjädrad drivaxel. En sådan bil kan även byggas av en 8×4 bil.

Monteras på luft- eller bladfjädrat botten på 300mm ram av höjden CHH-STD. Används på bilar för transport av extra tunga vikter t.ex. kranbilar, liftbilar, tungdragare och gruvbilar osv. Axlarna är 9 tons Volvo-axlar med trumbromsar.

VTA6522.2EHx, styrande 1.+2.+3+6.axel (8x6->12x6)

Produktnummer: VTA6522.2EHx

En 8×6 (2+2) basbil byggs om till en 12×6 genom att lägga till två axlar. Elhydrauliskt styrd luftfjädrad lyftbar 19.5″ dubbelhjulaxel som monteras 1370 mm framför drivaxeln och elhydrauliskt styrd luftfjädrad lyftbar 19,5″ dubbelhjulaxel som monteras bakom luft- eller bladfjädrad drivaxel. En sådan bil kan även byggas av en 8×4 bil.

Monteras på luft- eller bladfjädrat botten på 300mm ram av höjden CHH-STD. Används på bilar för transport av extra tunga vikter t.ex. kranbilar, liftbilar, tungdragare och gruvbilar osv. Axlarna är 13 tons BPW-dubbelhjulaxlar med trumbromsar.