4-akslade – Svenska

4-aXLADE

En 3-axlad basbil kan byggas om till en 4-axlad genom att lägga till en mekaniskt styrd 2. framaxel bakom framaxeln. På motsvarande sätt kan en extra icke-styrande, mekaniskt eller elhydrauliskt styrd bakaxel monteras framför eller bakom drivaxeln. Den extra axeln är vanligen luftfjädrad och lyftbar. Max. axeltryck för den extra axeln är 8…13 ton beroende på konstruktionen.

VTA4111.3x, mek.styrd bladfjäd. 2.framaxel bakom framaxeln

Produktnummer: VTA4111.3

Mekaniskt styrd bladfjädrad 22,5″ axel för 6×2/6×4 basbil, monteras bakom bladfjädrad framaxel.

Monteras bakom en bladfjädrad framaxel. Används på bl.a. kranbilar, tungdragare osv. Axelalternativ 8 eller 9 tons Volvo skiv- eller trumbromsaxel med enkelhjul. Framaxlarnas axelavstånd FH/FM13 min.1995…max.2395mm och FH16(700hp) min.2145…max.2395mm. VTA4111.3S har skivbromsar och VTA4111.3T trumbromsar.

VTA4111.5S, mek.styrd luftfjäd. 2.framaxel bakom framaxeln

Produktnummer: VTA4111.5

Mekaniskt styrd luftfjädrad 22,5″ axel för 6×2/6×4 basbil, monteras bakom luftfjädrad framaxel.

Monteras bakom luftfjädrad framaxel på ramhöjderna CHH-STD och -MED. Används på bl.a. kran-, betong-, bärgningsbilar osv. Axelalternativ 8 eller 9 tons Volvo FA-LOW skiv- eller trumbromsaxel med enkelhjul. Framaxlarnas axelavstånd FH/FM13 min.1995…max.2290mm och FH16(700hp) min.2140…max.2290mm. Krängningshämmare som tilläggsutrustning (D=53). VTA4111.5S har skivbromsar och VTA4111.5T trumbromsar.

VTA4111.5Nx, mek.styrd luftfjäd. lyftbar 2.framaxel bakom framaxeln

Produktnummer: VTA4111.5N

Mekaniskt styrd lyftbar luftfjädrad 22,5″ axel för 6×2/6×4 basbil, monteras bakom luftfjädrad framaxel.

Monteras bakom luftfjädrad framaxel på ramhöjderna CHH-STD och -MED. Används på bl.a. kran-, betong-, bärgningsbilar osv. Axelalternativ 8 eller 9 tons Volvo FA-LOW skiv- eller trumbromsaxel med enkelhjul. Framaxlarnas axelavstånd FH/FM13 min.1995…max.2290mm och FH16(700hp) min.2140…max.2290mm. Krängningshämmare som tilläggsutrustning (D=53). Detta alternativ är inte lämpligt för kranbilar på över 50tm eftersom 1.framaxelns axeltryck överskrids då axeln lyfts upp. Axelns lyftanordning går 90 mm över ramens övre yta, men det finns en alternativ ledad lyftanordning som alltid är under ramen. VTA4111.5NS har skivbromsar och VTA4111.5NT trumbromsar.

VTA4201.6S, icke-styrande bakaxel framför drivaxeln, 22,5"

Produktnummer: VTA4201.6x

Fast (icke-styrande) luftfjädrad lyftbar 22,5″ axel, monteras framför drivaxeln på 6×2 basbil med hydrauliskt styrd 4.axel TA-HYD

Monteras framför luftfjädrad drivaxel. Används på t.ex. dragbilar, växelflaksbilar osv. Axelalternativ 9 tons SAF eller Volvo FA-LOW skiv- eller trumbromsaxel med enkelhjul. VTA4201.6S har skivbromsar och VTA4201.6T trumbromsar

VTA4211.6x, mek. styrd bakaxel framför drivaxeln, 22,5"

Produktnummer: VTA4211.6x

Mekaniskt styrd lyftbar luftfjädrad 22,5″ axel för 6×2/6×4/6×6 basbil, monteras framför luft- eller bladfjädrad drivaxel.

Monteras framför luft- eller bladfjädrad bakaxel på 266 och 300mm ramar av höjden CHH-STD och -MED. Används på bl.a. grusbilar, dumpers, betongbilar osv. Axelalternativ 8 eller 9 tons Volvo skiv- eller trumbromsaxel med enkelhjul. De mekaniska styrlederna sitter under ramen som standard, med det är även möjligt att montera lederna på ramens ovansida (se bifogad foto), vilket är lämpligare på vägunderhållsbilar med undermonterat plogblad. Bränsle- och AdBlue-tanken skall placeras på ramens högra sida, men AdBlue passar vänster sidan av ramen om VTA-axel skall beställas med styrstångar som ligger ovanför ramen. Det fria utrymmet axeln kräver är 1970mm från drivaxelns mittpunkt framåt då boggins axelavstånd är 1370mm. Axelns lyftanordning överskrider ramens övre yta med 60…90mm (beroende på drivaxeln). Som alternativ finns även att få en ledad lyftanordning som alltid är under ramen (-40mm) men fyller utrymmet för en 2-rörs mittmonterad tipp. VTA4211.6S har skivbromsar och VTA4211.6TT trumbromsar.

VTA4211.6EHx, el.hydr. styrd bakaxel framför drivaxeln, 22,5"

Produktnummer: VTA4211.6EHx

Elhydrauliskt styrd lyftbar luftfjädrad 22,5″ axel för 6×2/6×4/6×6 basbil, monteras framför luft- eller bladfjädrad drivaxel.

Monteras framför luft- eller bladfjädrad bakaxel på 266 och 300mm ramar av höjden CHH-STD och -MED. Används bl.a. på vägunderhållsbilar och bilar för skogsmaskintransport på vilka man vill hålla ramens sidor och undre del fria för påbyggnad. Axelalternativ 8 eller 9 tons Volvo FA-LOW-axel med enkelhjul. Bränsle- och AdBlue-tanken kan placeras fritt på ramens vänstra eller högra sida, men det fria utrymmet som axeln kräver är 1970mm från drivaxelns mittpunkt framåt då boggins axelavstånd är 1370mm. Axelns lyftanordning överskrider ramens övre yta med 60…90mm (beroende på drivaxeln). Som alternativ finns även att få en ledad lyftanordning som alltid är under ramen (-40mm) men fyller utrymmet för en 2-rörs mittmonterad tipp. VTA4211.6EHS har skivbromsar och VTA4211.6EHT trumbromsar.

VTA4212.1EHT, el.hydr.styrd bakaxel framför drivaxeln, 2x19,5"

Produktnummer: VTA4212.1EHT

Elhydrauliskt styrd lyftbar luftfjädrad 19,5″ dubbelhjulaxel för 6×4 basbil, monteras framför luft- eller bladfjädrad drivaxel.

Monteras bakom luft- eller bladfjädrad bakaxel på 300mm ram av höjden CHH-STD. Används på bilar för transport av extra tunga vikter t.ex. tungdragare och gruvbilar osv. Axeln är en 13 tons BPW-dubbelhjulaxel med trumbromsar. Boggins axelavstånd är 1330-1430mm. Axelns lyftanordning överskrider inte ramens övre yta. Axelns konstruktion hamnar endast ungefär 590mm bakom axelns mittpunkt. Volvos RFL-mått måste vara minst 3330mm då boggiavståndet är 1330mm. Axelns markfrigång är ungefär 190 mm under fjäderarmarna då axeln är nedfälld. Delar som lätt skadas såsom styrcylindern är placerade upp framför axeln.

VTA4311.5EHx, el.hydr. styrd bakaxel bakom drivaxeln, 22,5"

Produktnummer: VTA4311.5EHx

Elhydrauliskt styrd lyftbar luftfjädrad 22,5″ axel för 6×4/6×6 basbil, monteras bakom luft- eller bladfjädrad drivaxel. Fjäderbälgarna är placerade på sidan av rambalkarna.

Monteras bakom luft- eller bladfjädrad bakaxel på 266 och 300mm ramar med höjden CHH-STD och -MED. Används på bl.a. grusbilar, dumpers, asfaltbilar osv. Axeln är en 9 tons Volvo FA-HIGH skiv- eller trumbromsaxel. Lyftbälgen är monterad mellan rambalkarna och den överskrider inte ramens övre yta. Axelns konstruktion hamnar endast ungefär 420mm bakom axelns mittpunkt, vilket möjliggör ett kort baköverhäng. Bakytan på Volvos dragbalk kan monteras minst 450mm bakom mittpunkten på VTA-axeln. Axelns styva fjäderupphängning kräver inte krängningshämmare i normalt bruk, men en sådan kan monteras som tilläggsutrustning bakom axelkonstruktionen och den rekommenderas på bilar som ska sprida sand. Obs: hämmaren utökar baköverhänget till 625mm, RFL-måttet måste vara minst 3335. Hämmarens markfrigång är ung. 500mm och under axelbalken ung. 300mm, så den är lämplig även på kassettbilar. Det nya elhydrauliska styrsystemet VTA4311.5EHx gör bilen smidigare och bakaxeln går inte på tvären ens i svåra förhållanden. Delar som lätt skadas såsom styrcylindern är placerade framför axeln. VTA4311.5EHS har skivbromsar och VTA4311.5EHT trumbromsar.

VTA4311.6EHx, el.hydr. styrd bakaxel bakom drivaxeln, 22,5"

Produktnummer: VTA4311.6EHx

Elhydrauliskt styrd lyftbar luftfjädrad 22,5″ axel för 6×4/6×6 basbil, monteras bakom luft- eller bladfjädrad drivaxel. Fjäderbälgarna är placerade under rambalkarna.

Monteras bakom luft- eller bladfjädrad bakaxel på 266 och 300mm ramar av höjden CHH-STD och -MED. Används på bl.a. virkestransportbilar med kranmonteringsplattformer osv.  Axeln är en 9 tons Volvo FA-HIGH skiv- eller trumbromsaxel. Lyftbälgen är monterad mellan rambalkarna och den överskrider inte ramens övre yta. Axelkonstruktionen kommer ungefär 650mm bakom axelns mittpunkt, men ramens sida är fri. Det nya elhydrauliska styrsystemet VTA4311.5EHx gör bilen smidigare och bakaxeln går inte på tvären ens i svåra förhållanden. Delar som lätt skadas såsom styrcylindern är placerade på axeln. VTA4311.6EHS har skivbromsar och VTA4311.5EHT trumbromsar.

VTA4312.1EHT, el.hydr.styrd bakaxel bakom drivaxeln, 2x19,5"

Produktnummer: VTA4312.1EHT

Elhydrauliskt styrd lyftbar luftfjädrad 19,5″ dubbelhjulaxel för 6×4 basbil, monteras bakom luft- eller bladfjädrad drivaxel.

Monteras bakom luft- eller bladfjädrad bakaxel på 300mm ram av höjden CHH-STD. Används på bilar för transport av extra tunga vikter t.ex. tungdragare och gruvbilar osv. Axeln är en 13 tons BPW-dubbelhjulaxel med trumbromsar. Boggins axelavstånd är 1330-1430mm. Axelns lyftanordning överskrider inte ramens övre yta. Axelns konstruktion hamnar endast ungefär 590mm bakom axelns mittpunkt. Volvos RFL-mått måste vara minst 3330mm då boggiavståndet är 1330mm. Axelns markfrigång är ungefär 190 mm under fjäderarmarna då axeln är nedfälld. Delar som lätt skadas såsom styrcylindern är placerade upp framför axeln.