5-akseliset

5-akseliset

5.akselisista autoista on kaksi perusversiota
– 1.+ 2. + 3. akseli ovat ohjaavia
– 1.+ 2. + 5. akseli ovat ohjaavia

 
3- tai 4-akselinen perusauto voidaan muuttaa 5-akseliseksi lisäämällä mekaanisesti ohjattu 2.etuakseli etuakselin taakse. Vastaavasti taka-akseliksi voidaan lisätä ei ohjaava, mekaanisesti ohjattu tai sähköhydraulisesti ohjattu lisäakseli vetoakselin eteen tai taakse. Lisäakselisto on yleensä ilmajousitettu ja ylösnouseva. Lisäakselin max. akselipainot ovat 8…13 tonnin välillä rakenteesta riippuen.

VTA5311.1x,
ohjaavia 1.+2.+3.akseli (8x4->10x4)

Tuotenumero: VTA5311.1x

8×4 (2+2)perusautosta tehdään 10×4 lisäämällä 1 lisäakseli. Mekaanisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 22.5″-akseli 8×4 (2+2) perusautoon ilma- tai lehtijousitetun 1370mm vetoakselin etupuolelle

Soveltuu ilma- tai lehtijousitetun taka-akseliston etupuolelle 300mm rungolle runkokorkeuksille CHH-STD. Käyttökohteina esim. sora-, maansiirto- ja betoniautot, yms. Akseli vaihtoehtoina ykköspyörillä 9 tonnin levy- tai rumpujarrullinen Volvon FA-LOW akseli. Polttoaine- ja AdBlue-säiliö tulee sijoittaa rungon oikealle puolelle. Akselin vaatima vapaatila on 1970mm vetoakselin KP:stä eteenpäin teliakselivälillä 1370mm. Akselin nostolaite ylittää rungon yläpinnan 60…90mm (riippuen vetoakselistosta). Vaihtoehtoisesti on saatavissa nivelnostolaite joka on aina rungon alapuolella (-40mm), mutta täyttää 2-putkisen keskikipin tilan. VTA5311.1S on levyjarruilla ja VTA5311.1T rumpujarruilla.

VTA5311.2x,
ohjaavia 1.+2.+3.akseli (6x4->10x4)

Tuotenumero: VTA5311.2x

6×4 perusautosta tehdään 10×4 lisäämällä 2 lisäakselia. Mekaanisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 22.5″-akseli 1990…2590mm etuakselin takapuolelle ja mekaanisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 22.5″-akseli ilma- tai lehtijousitetun 1370mm vetoakselin etupuolelle. Tälläinen auto voidaan rakentaa myös 8×4 (2+2) autosta muuttamalla.

Soveltuu ilma- tai lehtijousitetuun alustaan 300mm rungolle runkokorkeuksille CHH-STD ja -MED. Käyttökohteina esim. sora-, maansiirto- ja betoniautot, yms. Akseli vaihtoehtoina ykköspyörillä 8 tai 9 tonnin levy- tai rumpujarrullinen Volvon FA-LOW akseli. Polttoaine- ja AdBlue-säiliö tulee sijoittaa rungon oikealle puolelle. 3.akselin vaatima vapaatila on 1970mm vetoakselin KP:stä eteenpäin teliakselivälillä 1370mm. Akselin nostolaite ylittää rungon yläpinnan 60…90mm (riippuen vetoakselistosta). Vaihtoehtoisesti on saatavissa nivelnostolaite joka on aina rungon alapuolella (-40mm), mutta täyttää 2-putkisen keskikipin tilan. VTA5311.2S on levyjarruilla ja VTA5311.2T rumpujarruilla.

VTA5312.1EHx,
ohjaavia 1.+2.+3.akseli (8x4->10x4), 2x19.5"

Tuotenumero: VTA5312.1EHT

8×4 (2+2)perusautosta tehdään 10×4 lisäämällä 1 lisäakseli. El.hydraulisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 19.5″paripyöräakseli 8×4 (2+2) perusautoon ilma- tai lehtijousitetun vetoakselin etupuolelle.

Soveltuu ilma- tai lehtijousitetun taka-akseliston etupuolelle 300mm rungolle runkokorkeudelle CHH-STD. Käyttökohteina erikoiskuljetusautot erikoispainoilla esim. raskasveturit ja kaivosautot yms. , joissa rungon sivu ja alusta halutaan vapaiksi päälirakenteille. Akselina on 13 tonnin BPW-paripyöräakseli rumpujarruilla. Polttoaine- ja AdBlue-säiliö voidaan sijoittaa vapaasti vasemmalle tai oikealle puolelle, mutta akselin vaatima vapaatila on 1970mm vetoakselin KP:stä eteenpäin teliakselivälillä 1300mm. Akselin nostolaite ei ylitä rungon yläpintaa.

VTA5411.1EHx ja Hx, ohjaavia 1.+2.+5.akseli (8x4->10x4)

Tuotenumero: VTA5411.1EHx

8×4 (2+2)perusautosta tehdään 10×4 lisäämällä 1 lisäakseli. Hydraulisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 22.5″-akseli ilma- tai lehtijousitetun vetoakselin takapuolelle. Jousipalkeet on runkopalkkien sivulla.

Soveltuu ilma- tai lehtijousitetun taka-akseliston takapuolelle 300mm rungolle runkokorkeuksille CHH-STD ja -MED. Käyttökohteina esim. sora-, maansiirto- ja asfalttiautot yms. Akselina 9 tonnin Volvon FA-HIGH levy- tai rumpujarruakseli. Nostopalje on asennettu runkopalkkien väliin eikä se ylitä rungon yläpintaa. Akseliston rakenne tulee vain noin 420mm akselin keskipisteen takapuolelle, joten tämä mahdollistaa lyhyen takaylityksen tekemisen. Volvon vetopalkin takapinta voidaan asentaa min 450mm VTA-akselin keskipisteen takapuolelle. Akseliston jäykkä jousivarsituenta ei vaadi normaalikäytössä kallistuksen vakaajaa, mutta se on mahdollista saada lisävarusteena akselistorakenteen takapuolelle ja sitä suositellaan mikäli autolla levitetään soraa. Huom: vakaaja lisää takaylitystä 625mm:iin, RFL-mitta täytyy olla vähintään 3335mm. Vakaajan maavara on n. 500mm ja akselipalkin alla n.300mm, joten se soveltuu myös kasettiautoihin. Herkästi vauriotuvat osat kuten ohjaussylinteri on sijoitettu akseliston etupuolelle.
Ohjausjärjestelmänä VTA5411.1Hx on ollut vuodesta 2000 lähtien ZF:n valmistama hydraulinen ohjaus, joka saattaa mennä peruutettaessa poikittain.  VTA5411.1HS on levyjarruilla ja VTA5411.1HT rumpujarruilla, joissa molemmissa on ohjausjärjestelmänä vanhempi hydraulinen ZF-servocom RAS ohjausjärjestelmä.
Uusi sähköhydraulinen ohjausjärjestelmä VTA5411.1EHx tekee autosta ketterämmän ja taka-akselisto ei mene peruutettaessa poikittain vaikeissakaan olosuhteissa. VTA5411.1EHS on levyjarruilla ja VTA5411.1EHT rumpujarruilla, joissa ohjausjärjestelmä on sähköhydraulinen ME-ohjausjärjestelmä.
Molemmissa ohjausjärjestelmissä herkästi vauriotuvat osat kuten ohjaussylinteri on sijoitettu akseliston etupuolelle.

VTA5411.2x,
ohjaavia 1.+2.+5.akseli (6x4->10x4)

Tuotenumero: VTA5411.2EHx

6×4 perusautosta tehdään 10×4 lisäämällä 2 lisäakselia. Mekaanisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 22.5″-akseli 1990…2590mm etuakselin takapuolelle ja hydraulisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 22.5″-akseli ilma- tai lehtijousitetun vetoakselin takapuolelle. Tälläinen auto voidaan rakentaa myös 8×4 (2+2) autosta muuttamalla.

Soveltuu ilma- tai lehtijousitetuun alustaan 300mm rungolle runkokorkeuksille CHH-STD ja -MED. Käyttökohteina esim. sora-, maansiirto- ja betoniautot, yms. Akseli vaihtoehtoina ykköspyörillä 8 tai 9 tonnin levy- tai rumpujarrullinen Volvon FA-LOW akseli. Polttoaine- ja AdBlue-säiliö tulee sijoittaa rungon oikealle puolelle. 2.akselin nostolaite ylittää rungon yläpinnan 60…90mm (riippuen vetoakselistosta). Vaihtoehtoisesti on saatavissa nivelnostolaite joka on aina rungon alapuolella (-40mm).
VTA5411.2HS on levyjarruilla ja VTA5411.2HT rumpujarruilla, joissa ohjausjärjestelmä on hydraulinen ZF-servocom RAS. VTA5411.2EHS on levyjarruilla VTA5411.2EHT rumpujarruilla, joissa ohjausjärjestelmä on sähköhydraulinen ME-ohjausjärjestelmä.

VTA5412.1EHx ja .2EHx, ohjaavia 1.+2.+5.akseli (8x4->10x4), 2x19.5"

Tuotenumero: VTA5412.1EHT

VTA5412.1EHx-10×4 tehdään 8×4 (2+2) perusautosta lisäämällä 1 lisäakseli. Sähköhydraulisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 19.5″paripyöräakseli 8×4 (2+2) perusautoon ilma- tai lehtijousitetun vetoakselin takapuolelle. VTA5412.2EHx-10×4 tehdään 6×4 perusautosta lisäämällä 2.etuakseli ja 5.akseli takimmaiseksi.

Soveltuu ilma- tai lehtijousitetun taka-akseliston takapuolelle 300mm rungolle runkokorkeudelle CHH-STD. Käyttökohteina erikoiskuljetusautot erikoispainoilla esim. raskasveturit ja kaivosautot yms.. Akselina on 13 tonnin BPW-paripyöräakseli rumpujarruilla. Teliakseliväli on 1330…1430mm. Akselin nostolaite ei ylittä rungon yläpintaa. Akseliston rakenne tulee vain noin 590mm akselin keskipisteen takapuolelle. Volvon RFL-mitta täytyy olla min. 3330mm telivälillä 1330mm. Akseliston maavara on noin 190mm jousivarsien alla akselin ollessa alhaalla. Herkästi vauriotuvat osat kuten ohjaussylinteri on sijoitettu akseliston etupuolelle ylös.