4-akseliset

4-akseliset

3-akselinen perusauto voidaan muuttaa 4-akseliseksi lisäämällä mekaanisesti ohjattu 2.etuakseli etuakselin taakse. Vastaavasti taka-akseliksi voidaan lisätä ei ohjaava, mekaanisesti ohjattu tai sähköhydraulisesti ohjattu lisäakseli vetoakselin eteen tai taakse. Lisäakselisto on yleensä ilmajousitettu ja ylösnouseva. Lisäakselin max. akselipainot ovat 8…13 tonnin välillä rakenteesta riippuen.

VTA4111.3x,
mek.ohjattu lehtijous. 2.etuakseli etuakselin taakse

Tuotenumero: VTA4111.3

Mekaanisesti ohjattu lehtijousitettu 22.5″-akseli 6×2/6×4 perusautoon lehtijousitetun etuakselin takapuolelle

Soveltuu lehtijousitetun etuakseliston takapuolelle. Käyttökohteina esim. nosturiautot, raskasveturit, yms. Akseli vaihtoehtoina ykköspyörillä 8 tai 9 tonnin Volvon levy- tai rumpujarruakseli. Etuakseleiden väli FH/FM13 min.1995…max.2395mm ja FH16(700hp) min.2145…max.2395mm. VTA4111.3S on levyjarruilla ja VTA4111.3T rumpujarruilla

VTA4111.5S,
mek.ohjattu ilmajous. 2.etuakseli etuakselin taakse

Tuotenumero: VTA4111.5

Mekaanisesti ohjattu ilmajousitettu 22.5″-akseli 6×2/6×4 perusautoon ilmajousitetun etuakselin takapuolelle

Soveltuu ilmajousitetun etuakseliston takapuolelle runkokorkeuksille CHH-STD ja -MED. Käyttökohteina esim. nosturi-, betoni-, hinausautot, yms. Akseli vaihtoehtoina ykköspyörillä 8 tai 9 tonnin Volvon FA-LOW levy- tai rumpujarruakseli. Etuakseleiden väli FH/FM13 min.1990…max.2290mm ja FH16(700hp) min.2140…max.2290mm. Lisävarusteena kallistuksen vakaaja (D=53mm). VTA4111.5S on levyjarruilla ja VTA4111.5T rumpujarruilla.

VTA4111.5Nx,
mek.ohjattu ilmajous.nouseva 2.etuakseli etuakselin taakse

Tuotenumero: VTA4111.5N

Mekaanisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 22.5″-akseli 6×2/6×4 perusautoon ilmajousitetun etuakselin takapuolelle

Soveltuu ilmajousitetun etuakseliston takapuolelle runkokorkeuksille CHH-STD ja -MED. Käyttökohteina esim. nosturi-, betoni-, hinausautot, yms. Akseli vaihtoehtoina ykköspyörillä 8 tai 9 tonnin Volvon FA-LOW levy- tai rumpujarruakseli. Etuakseleiden väli FH/FM13 min.1990…max.2290mm ja FH16(700hp) min.2140…max.2290mm. Lisävarusteena kallistuksen vakaaja (D=53mm). Tämä vaihtoehto ei sovellu yli 50tm nosturiautoille, koska 1.etuakselin akselipaino ylittyy nostettaessa akseli ylös. Akselin nostolaite ylittää rungon yläpinnan 90mm, mutta vaihtoehtoisesti on saatavissa nivelnostolaite joka on aina rungon alapuolella. VTA4111.5NS on levyjarruilla ja VTA4111.5NT rumpujarruilla.

VTA4201.6S,
ei ohjaava taka-akseli vetoakselin eteen, 22.5"

Tuotenumero: VTA4201.6x

Kiinteä (ei ohjaava) ilmajousitettu ylösnouseva 22.5″-akseli vetoakselin etupuolelle 6×2 perusautoon, jossa on hydr.ohjattu 4.akseli TA-HYD

Soveltuu ilmajousitetun vetoakseliston etupuolelle. Käyttökohteina esim. rekkaveturit, vaihtolava-autot, yms. Akseli vaihtoehtoina ykköspyörillä 9 tonnin SAF:n tai Volvon FA-LOW rumpu- tai levyjarruakseli. VTA4201.6S on levyjarruilla ja VTA4201.6T rumpujarruilla.

VTA4211.6x,
mek.ohjattu taka-akseli vetoakselin eteen, 22.5"

Tuotenumero: VTA4211.6x

Mekaanisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 22.5″-akseli 6×2/6×4/6×6 perusautoon ilma- tai lehtijousitetun vetoakselin etupuolelle

Soveltuu ilma- tai lehtijousitetun taka-akseliston etupuolelle 266 ja 300mm rungolle runkokorkeuksille CHH-STD ja -MED. Käyttökohteina esim. sora-, maansiirto- ja betoniautot, yms. Akseli vaihtoehtoina ykköspyörillä 8 tai 9 tonnin levy- tai rumpujarrullinen Volvo-akseli. Mekaaniset ohjausvivustot ovat vakiona rungon alapuolelle, mutta on mahdollista tilata myös rungon yläpuolisilla vivustoilla ja apusylinteri takavarresta taaksepäin (katso liite kuva), joka soveltuu paremmin alusterällä varustettuun tienhoitoautoon. Polttoaine- ja AdBlue-säiliö tulee sijoittaa rungon oikealle puolelle, mutta yläpuolisella ohjausvivustolla AdBlue-säiliö voidaan sijoittaa vasemmalle yli 4600mm akselivälillä. Akselin vaatima vapaatila on 1970mm vetoakselin KP:stä eteenpäin teliakselivälillä 1370mm. Akselin nostolaite ylittää rungon yläpinnan 60…90mm (riippuen vetoakselistosta). Vaihtoehtoisesti on saatavissa nivelnostolaite joka on aina rungon alapuolella (-40mm), mutta täyttää 2-putkisen keskikipin tilan. VTA4211.6S on levyjarruilla ja VTA4211.6T rumpujarruilla.

VTA4211.6EHx, el.hydr.ohjattu taka-akseli vetoakselin eteen, 22.5"

Tuotenumero: VTA4211.6EHx

El.hydraulisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 22.5″-akseli 6×2/6×4/6×6 perusautoon ilma- tai lehtijousitetun vetoakselin etupuolelle

Soveltuu ilma- tai lehtijousitetun taka-akseliston etupuolelle 266 ja 300mm rungolle runkokorkeuksille CHH-STD ja -MED. Käyttökohteina esim. tiehoito- ja metsäkoneenkuljetusautot yms. , joissa rungon sivu ja alusta halutaan vapaiksi päälirakenteille. Akseli vaihtoehtoina ykköspyörillä 8 tai 9 tonnin Volvon FA-LOW akseli. Polttoaine- ja AdBlue-säiliö voidaan sijoittaa vapaasti vasemmalle tai oikealle puolelle runkoa, mutta akselin vaatima vapaatila on 1970mm vetoakselin KP:stä eteenpäin teliakselivälillä 1370mm. Akselin nostolaite ylittää rungon yläpinnan 60…90mm (riippuen vetoakselistosta). Vaihtoehtoisesti on saatavissa nivelnostolaite joka on aina rungon alapuolella (-40mm), mutta täyttää 2-putkisen keskikipin tilan. VTA4211.6EHS on levyjarruilla ja VTA4211.6EHT rumpujarruilla.

VTA4212.1EHT, el.hydr.ohjattu taka-akseli vetoakselin eteen, 2x19.5"

Tuotenumero: VTA4212.1EHT

El.hydraulisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 19.5″paripyöräakseli 6×4, (6×6) perusautoon ilma- tai lehtijousitetun vetoakselin etupuolelle.

Soveltuu ilma- tai lehtijousitetun taka-akseliston etupuolelle 300mm rungolle runkokorkeudelle CHH-STD. Käyttökohteina erikoiskuljetusautot erikoispainoilla esim. raskasveturit ja kaivosautot yms. , joissa rungon sivu ja alusta halutaan vapaiksi päälirakenteille. Akselina on 13 tonnin BPW-paripyöräakseli rumpujarruilla. Polttoaine- ja AdBlue-säiliö voidaan sijoittaa vapaasti vasemmalle tai oikealle puolelle, mutta akselin vaatima vapaatila on 1970mm vetoakselin KP:stä eteenpäin teliakselivälillä 1300mm. Akselin nostolaite ei ylitä rungon yläpintaa.

VTA4311.5EHx, el.hydr.ohjattu taka-akseli vetoakselin taakse, 22.5"

Tuotenumero: VTA4311.5EHx

El.hydraulisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 22.5″-akseli 6×4/6×6 perusautoon ilma- tai lehtijousitetun vetoakselin takapuolelle. Jousipalkeet on runkopalkkien sivulla

Soveltuu ilma- tai lehtijousitetun taka-akseliston takapuolelle 266 ja 300mm rungolle runkokorkeuksille CHH-STD ja -MED. Käyttökohteina esim. sora-, maansiirto- ja asfalttiautot yms. Akselina 9 tonnin Volvon FA-HIGH levy- tai rumpujarruakseli. Nostopalje on asennettu runkopalkkien väliin eikä se ylitä rungon yläpintaa. Akseliston rakenne tulee vain noin 420mm akselin keskipisteen takapuolelle, joten tämä mahdollistaa lyhyen takaylityksen tekemisen. Volvon vetopalkin takapinta voidaan asentaa min 450mm VTA-akselin keskipisteen takapuolelle. Akseliston jäykkä jousivarsituenta ei vaadi normaalikäytössä kallistuksen vakaajaa, mutta se mahdollista saada lisävarusteena akselistorakenteen takapuolelle ja sitä suositellaan mikäli autolla levitetään soraa. Huom: vakaaja lisää takaylitystä 625mm:iin, RFL-mitta täytyy olla vähintään 3335mm. Vakaajan maavara on n. 500mm ja akselipalkin alla n.300mm, joten se soveltuu myös kasettiautoihin. Uusi elektrohydraulinen ohjausjärjestelmä VTA4311.5EHx tekee autosta ketterämmän ja taka-akselisto ei mene peruutettaessa poikittain vaikeissakaan olosuhteissa. Herkästi vauriotuvat osat kuten ohjaussylinteri on sijoitettu akseliston etupuolelle. VTA4311.5EHS on levyjarruilla ja VTA4311.5EHT rumpujarruilla.

VTA4311.6EHx, el.hydr.ohjattu taka-akseli vetoakselin taakse, 22.5"

Tuotenumero: VTA4311.6EHx

El.hydraulisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 22.5″-akseli 6×4/6×6 perusautoon ilma- tai lehtijousitetun vetoakselin takapuolelle. Jousipalkeet on runkopalkkien alla.

Soveltuu ilma- tai lehtijousitetun taka-akseliston takapuolelle 266 ja 300mm rungolle runkokorkeuksille CHH-STD ja -MED. Käyttökohteina esim. puuautot nosturituppisatuloilla yms. Akselina 9 tonnin Volvon FA-HIGH levy- tai rumpuakseli. Nostopalje on asennettu runkopalkkien väliin eikä se ylitä rungon yläpintaa. Akselistorakenne tulee noin 650mm akselin keskipisteen taakse, mutta rungon sivu on vapaana. Uusi elektrohydraulinen ohjausjärjestelmä VTA4311.5EHx tekee autosta ketterämmän ja taka-akselisto ei mene peruutettaessa poikittain vaikeissakaan olosuhteissa. Herkästi vauriotuvat osat kuten ohjaussylinteri on sijoitettu akseliston päälle. VTA4311.6EHS on levyjarruilla ja VTA4311.5EHT rumpujarruilla.

VTA4312.1EHT, el.hydr.ohjattu taka-akseli vetoakselin taakse, 2x19.5"

Tuotenumero: VTA4312.1EHT

Sähköhydraulisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 19.5″paripyöräakseli 6×4 perusautoon ilma- tai lehtijousitetun vetoakselin takapuolelle

Soveltuu ilma- tai lehtijousitetun taka-akseliston takapuolelle 300mm rungolle runkokorkeudelle CHH-STD. Käyttökohteina erikoiskuljetusautot erikoispainoilla esim. raskasveturit, kaivosautot ja metsäkoneenkuljetusautot yms. Akselina on 13 tonnin BPW-paripyöräakseli rumpujarruilla. Teliakseliväli on 1330…1430mm. Akselin nostolaite ja renkaat ei ylitä rungon yläpintaa (antaa tilaa hanhenkaulalle). Akseliston rakenne tulee vain noin 590mm akselin keskipisteen takapuolelle. Volvon RFL-mitta täytyy olla min. 3330mm telivälillä 1330mm. Akseliston maavara on noin 190mm jousivarsien alla akselin ollessa alhaalla. Herkästi vaurioituvat osat kuten ohjaussylinteri on sijoitettu akseliston etupuolelle ylös.